Питання взаємозв’язку дошкільного закладу та сім’ї щодо зміцнення здоров’я та забезпечення ефективного фізичного розвитку дитини не втрачає своєї актуальності. Щоб зберегти та зміцнити здоров’я дитини, дорослі мають:

- створити у дошкільному закладі та сім’ї умови для зміцнення здоров’я і зниження захворюваності дітей;

- забезпечити кваліфікований медичний нагляд;

- формувати навички здорового способу життя, зокрема – власним прикладом.

Зберегти та зміцнити здоров’я дітей можна лише завдяки спільним зусиллям педагогів і батьків.

Основними завданнями, що стоять перед дошкільним навчальним закладом у роботі з батьками є:

  • вивчення родини дітей;
  • педагогічне просвітництво батьків;
  • залучення батьків до активної участі в освітньому процесі;
  • вивчення та поширення найкращого сімейного досвіду з розвитку дошкільників.

Потрібно використовувати наступні форми роботи з родинами:

- індивідуальні – вступне анкетування, співбесіди, консультації, відвідування вихованців вдома;

- наочно-письмові – дошки оголошень, інформаційні листи, тематичні виставки, стенди, пам'ятки тощо;

- групові – консультації, практикуми, гуртки за інтересами, зустрічі з цікавими людьми тощо;

- колективні – дні відкритих дверей, спільні свята, засідання батьківського комітету, батьківські збори.

Процес залучення батьків до освітнього процесу дошкільного закладу є досить складним і містить такі етапи:

ü актуалізація потреб батьків в освіті і розвитку власної дитини;

ü забезпечення психолого-педагогічної просвіти батьків як замовників освітніх послуг у дошкільному закладі;

- партнерська взаємодія педагогів і батьків на основі гуманізації відносин, пріоритету загальнолюдських цінностей, особистісно-діяльнісного підходу до організації освітнього процесу з дітьми.

Відтак усі форми роботи з батьками набувають особистісного спрямування і наповнюються новим змістом, а саме:

  • особистісна орієнтація на дитину;
  • ділова позиція педагога – поруч із батьками у їхньому ставленні до дитини, до її розвитку з усіма радощами і труднощами;
  • конкретний прикладний характер;
  • пріоритет розв’язання проблеми, яка стоїть перед батьками найгостріше;
  • сувора регламентація за часом та спрямуванням на конкретний очікуваний результат;
  • психологічний зміст взаємодії.

Ефективність співпраці батьків і педагогів залежить насамперед від того, як складається взаємодія дорослих у цьому процесі. Результат фізичного розвитку і зміцнення здоров’я дітей може бути успішним лише за умови, якщо педагоги і батьки стануть рівноправним партнерами, адже вони виховують тих самих дітей. У основі цього союзу має бути:

- єдність прагнень та інтересів, поглядів на освітній процес;

- вироблення спільних цілей та завдань;

- спільний пошук шляхів досягнення очікуваних результатів.

Щоб досягнути такої єдності, насамперед слід створити відповідне інформаційне середовище з питань зміцнення здоров’я та фізичного розвитку дітей.

Структура інформаційного середовища для батьків і педагогів з питань зміцнення здоров’я та фізичного розвитку дошкільників:

Заходи з отримання та надання інформації, необхідної для батьків:

1. вивчення стану здоров’я дітей разом зі спеціалістами дитячої поліклініки та батьками відповідно до розроблених критеріїв;

2. ознайомлення батьків зі змістом та формами фізкультурно-оздоровчої роботи у ДНЗ (інформаційний стенд);

3. консультативна, санітарно-просвітницька та медико-педагогічна допомога сім’ям відповідно до запитів батьків;

4. організація консультативного пункту для батьків у дошкільному закладі для профілактики та корекції ранніх відхилень у стані здоров’я дитини;

5. допомога батькам у поповненні сімейної бібліотеки з метою поширення інноваційних підходів до виховання дітей.

Заходи з отримання та надання інформації, необхідної для педагогів:

1. анкетування батьків для вивчення їхніх уявлень про фізичне виховання та розвиток дітей;

2. визначення приорітетних напрямів з оздоровлення дітей у дошкільному закладі з метою більш повного задоволення запитів батьків;

3. виявлення причин негативних тенденцій та спільний з батьками пошук шляхів їх подолання;

4. при можливості відвідувати дітей удома з метою вивчення умов для проведення фізкультурно-оздоровчої роботи в сім’ї та визначення шляхів покращення здоров’я кожної дитини;

5. використання комп’ютерних програм на кшталт «Енциклопедія здоров’я дитини» для задоволення потреб батьків та педагогів в інформації з питань організації фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми;

видання родинних газет та журналів з метою висвітлення та пропагування перспективного сімейного досвіду з фізичного розвитку дітей та розширення уявлень батьків про форми родинного дозвілля.

Сьогодні у роботі з родинами вихованців ми часто використовуємо вираз «включення батьків», тобто залучення їх до активної участі у роботі дошкільного закладу. Активна взаємодія педагогів з батьками може мати різні форми, зокрема:

- проведення тренінгів для батьків з метою набуття ними навичок використання різних прийомів та методів оздоровлення дітей;

- навчання батьків окремих нетрадиційних методів оздоровлення дитячого організму;

- проведення практикумів для батьків з метою ознайомлення з оздоровчими технологіями;

- використання інтерактивних методів роботи з метою залучення батьків до фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми;

- проведення круглих столів з проблем оздоровлення та фізичного розвитку дітей;

- проведення днів відкритих дверей, вечорів запитань та відповідей з метою ознайомлення дітей з формами фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному закладі;

- проведення дискусій з елементами практикуму з питань фізичного виховання та розвитку дітей;

- проведення спільно з батьками спортивних змагань, свят, розваг, днів здоров’я тощо;

- організація спільно з батьками заходів з благоустрою ігрових і спортивних майданчиків.

Однією з типових проблем роботи з сім’єю є організація спільної діяльності батьків і дітей з фізичної культури. Тому використовуються різні форми цікавої спільної діяльності батьків і дітей:

  • сімейні клуби за інтересами – «Краса та здоров’я», «Тато, мама, я – спортивна сім’я» тощо;
  • міні-походи дітей та батьків на природу;
  • спільна робота над фотоальбомами «Ми любимо спорт», «Ми туристи» тощо;
  • підготовка та проведення усних журналів та фотовиставок з теми;
  • спільна діяльність батьків і дітей з створення фотогазети «Наш вихідний день»;
  • організація тематичних виставок дитячих книжок про спорт.

У результаті активної взаємодії педагогів з родинами вихованців у батьків формується розуміння процесів розвитку, які відбуваються з їхньою дитиною. Це дає змогу батькам своєчасно надати потрібну допомогу, набагато ефективніше розв’язувати завдання, пов’язані зі зміцненням їхнього здоров’я, здійснювати профілактику ранніх відхилень у розвитку дітей.

Кiлькiсть переглядiв: 1507

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.