Сьогодні проблема наступності у роботі ДНЗ і початкової ланки освіти набула великого значення. Причиною особливої уваги до даного питання є з одного боку те, що школа перейшла на новий зміст, структуру, термін навчання, з другого – дошкільна освіта для дітей п’ятирічного віку стала обов’язковою. Дошкільні начальні заклади повинні забезпечити належний рівень дошкільної освіти дітей віком від 2 місяців до 6(7)років відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти; школа – відповідний рівень початкової загальноосвітньої підготовки учнів згідно з вимогами Державного стандарту початкової загальної освіти. Тому так важливо реалізувати принцип неперервності освіти, який і має починатися із забезпечення наступності і перспективності між дошкільною і початковою ланками.

На дошкільних початкових сходинках освіти треба розглядати перспективність як визначення пріоритетних ліній підготовки дітей дошкільного віку до майбутнього шкільного життя,які б максимально враховували потреби початкової школи в готовності дитини до оволодіння новою, провідною в молодшому шкільному віці навчальною діяльністю.

На етапі початкового шкільного навчання забезпечення власненаступностімає передбачативрахування того рівня сформованості життєвої компетентності, з яким дитина прийшла до школи, опору на нього, що забезпечує органічне, природне продовження розвитку, навчання і виховання, започаткованих у дошкільному віці.

Таким чином, реалізація принципу наступності має між дошкільною і початковою ланками має орієнтуватисяна усунення суперечок між запитами школи, амбіційними завищеними вимогами окремих батьків щодо підготовки їхніх дітей та необхідністю враховувати специфіку дошкільної освіти.

Сучасне бачення розв’язання проблеми наступності має полягати у створенні умов для реалізації в освітньому процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної, перспективної системи особистісного творчого зростання дитини. Забезпечення її дієвості передбачає:

- визнання пріоритетних принципів побудови освітньої системи України, які є спільними і рівноцінними для дошкільної та початкової ланок освіти;

- врахування фізіологічних і психологічних закономірностей розвитку дітей на відповідних вікових етапах;

- збагачення змістовного компонента;

- створення сучасного методичного супроводу освітньої діяльності дошкільного навчального закладу і початкової школи.

Зупинюся на останньому питанні. Організація освітньої діяльності в ДНЗ, ЗНЗ напряму залежить від рівня підготовки педагога, уміння застосовувати передові технології в практиці роботи, співпрацювати з батьками, тому так важливо застосовувати спільні форми методичної роботи для педагогів ДНЗ і ЗНЗ.

З метою забезпечення узгодженості компонентів методичної роботи вважаємо за доцільне ввести в практику організації освітнього процесу спільні форми методичної роботи для педагогів дошкільних навчальних закладів та початкової школи:

МАСОВІ:

- спільні педагогічні ради, педагогічні мости, творчі звіти, методичні вітальні, виставки творчих ідей і знахідок тощо;

Зокрема, на розгляд педагогічної ради доцільно внести питання щодо вдосконалення організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного віку, учнів початкової ланки; вивчення накопиченого досвіду членами педагогічного колективу з проблем забезпечення різних складових готовності старших дошкільнят до шкільного навчання.

ГРУПОВІ:

- участь педагогів у творчих методоб’єднаннях, робота в школі майстерності, тренінгові заняття, круглі столи, дискусії, дослідницька діяльність, творчі( проблемні, ініціативні, профільні) групи педагогів, семінари( проблемні, семінари – практикуми, практикуми). Темами семінару можуть бути такі актуальні питання, як: «Формування соціально – моральної компетентності – важливого складника готовності старшого дошкільника до шкільного життя», «Забезпечення наступності з логіко – математичного розвитку між дошкільною та початковою ланками освіти».

ІНДИВІДУАЛЬНІ:

- самоосвіта, взаємовідвідування вчителями перших класів та вихователями старших дошкільних груп різних форм організації освітньої діяльності, взаємообмін досвідом з цікавих проблемних питань, вивчення передового педагогічного досвіду, консультування, майстер-класи, наставництво, участь у конкурсах тощо;

- залучення педагогічних колективів до створення авторських, спільних програм з інтелектуального, фізкультурно – оздоровчого і інших напрямків, розробка методичних рекомендацій, порад та ін.;

- залучення дитячих колективів до співпраці, спільні розваги, конкурси, екскурсії, змагання, в яких беруть участь старші дошкільнята та молодші школярі( «День знань», «Свято Букваря»), спільне виготовлення дошкільнятами та першокласниками іграшок та книжок тощо;

- робота з батьками майбутніх першокласників – індивідуальні консультації з проблемних питань («Як визначити готовність 6-річної дитини до школи», «Особливості соціальної адаптації першокласника в нових умовах шкільного життя»), лекції семінари за участю шкільних учителів, психологів, участь батьків в організації та проведенні навчально – виховних заходів, розробка тематичного доробку матеріалів у вигляді стендів, папок – пересувок для розміщення у кімнатах старших вікових груп, класах школи та ін.

- робота психологічної служби.

Наприкінці варто зазначити, що забезпечення дієвої наступності через узгодженість та взаємозв’язок усіх її компонентів, має утворювати цілісний простір для реалізації в освітньому процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної динамічної та перспективної системи розвитку, виховання і навчання особистості дитини. Завдяки таким підходам перехід до нових умов шкільного навчання здійснюватиметься з найменшими для 6(7) – річних дітей психологічними труднощами, при цьому забезпечуватиметься природне і комфортне їх входження в нові умови, що сприятиме підвищенню ефективності виховання і навчання учнів з перших днів перебування у школі.

Кiлькiсть переглядiв: 1648

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.